Werken aan Duurzame inzetbaarheid: ‘what ’s in it for me’?
Inmiddels is voor veel organisaties duidelijk dat aandacht voor duurzame inzetbaarheid van medewerkers belangrijk is voor de toekomst van de organisatie.Wat ik nog heel vaak merk is dat nog steeds iets van erbij is. Er worden prachtige programma’s opgesteld en/ of interventies georganiseerd die op zich helpend kunnen zijn. Maar die niet tot het gewenste resultaat leiden.
Wat ik vaak mis is de link met het waarom van het programma of interventie(s). En de integratie met onderdelen van het gehele HRM beleid. Maar bovenal mis ik vaak de afstemming met de medewerker zelf!
Natuurlijk, DI is belangrijk omdat we langer door moeten werken, omdat we vitaal (aan het werk) willen blijven en regie over onze loopbaan willen houden. Maar dat is te abstract, te algemeen en ‘te ver van mijn bed’ om medewerkers en organisaties en leidinggevende te inspireren tot actie.
Belangrijke vraag is waar werken aan duurzame inzetbaarheid voor de organisatie een antwoord op is. Welk probleem lost het op of aan welke ambitie draagt het bij? En wat kan het bijdragen aan het bedrijfsresultaat? Waar is het goed voor en wat levert het (mij) op?
Duurzame inzetbaarheid als antwoord op..
Gaat het over vermindering verzuim, aantrekken of behouden van personeel, bekwamer personeel, zelforganisatie of .....? Als het niet aangehaakt is bij een doelen of ambities dan is het inderdaad iets van erbij. Terwijl ik denk dat DI altijd geïntegreerd moet/kan zijn. (Duurzame inzetbare medewerkers willen is niet voldoende - waarom wil je die hebben? Wat wil je ermee bereiken?)
Voorkomen van uitval is een ‘klassieke’. Aan welke ‘knoppen’ moet je draaien m.b.t. preventie? Oftewel waar zit het probleem en hoe pak je dat aan? Maar ook de huidige krappe arbeidsmarkt kan een aanleiding zijn: voldoende nieuwe medewerkers aan trekken en zorgen dat de huidige medewerkers blijven en goed inzetbaar zijn.
Goed werkgeverschap voor nieuwe en ‘zittende’ medewerkers is cruciaal om voldoende personeel te hebben en te houden. Ruimte voor ontwikkeling en/of nieuwe uitdagingen, doorgroei mogelijkheden, waardering en aandacht, goede secondaire arbeidsvoorwaarden en ondersteuning bij uitdagingen in diverse levensfases is voor alle medewerkers van belang.
Goed werkgeverschap bevat veel elementen die bijdragen aan inzetbaarheid en daarmee heb je een 'why' te pakken..
De uitdagingen in het nu
Voor medewerkers geldt ook dat ‘what ‘s in it for me’ onvoldoende duidelijk is. Natuurlijk iedereen wil fit en gezond en met werkplezier tot aan haar pensioen werken. Maar dat is groot en ver weg. Wat zijn problemen en wensen en uitdagingen in het nu? Werk-privé balans; werkdruk; mantelzorgtaken of meer uitdaging? Wat houd de medewerkers bezig en waar zijn ze mee geholpen in hun dagelijkse praktijk?
Bedenk daarin vooral met elkaar de oplossingen en interventies. Benoem met medewerkers in gesprek wat belangrijke thema’s of issues zijn. Wat passende oplossingen of aanpak zou kunnen zijn voor de individuele medewerker, het team , de organisatie.. Vandaar uit kun je afspraken maken over een aanpak of een helpende interventie.
-> Wat vind jij? Hoe doen jullie het in je organisatie?
Ik denk graag met jou en je organisatie mee om DI te verbinden met ambities en uitdagingen in de organisatie. Ik faciliteer HR en leidinggevenden en medewerkers in Dialoog met elkaar. Neem gerust contact met me op om de mogeijkehden te verkennen: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. of 0645800157